Leta i den här bloggen

Minecraft i undervisningen

Minecraft






Minecraft är ungefär som ett modernt lego där spelaren får utan egentliga begränsningar bygga och riva lite hur de vill. Det är alltid en kittlande känsla när man hittar något ovanligt som tex diamanter. Som idé är spelet lika lätt som brilliant där den enda begränsningen är spelarens fantasi. Jag gillar inte att vara problemfokuserad men om jag ska peka på ett par saker som kan göra detta spel lite komplicerat att använda sig av i undervisningen är att det saknas fysik i det förutom gällande några få block. Alla block förutom några få är helt kubiska vilket också gör det lite jobbigare att använda sig av i undervisningen. Jag kan sakna att det finns halvblock och kvartsblock. Men i övrigt så öppnar det en rad möjligheter inom undervisningen som man borde titta på och använda sig av som pedagog. Ett annat problem är att Minecraft har funnits ett tag och jag har sett att mina elever som spelar spelet börjar sin transformation från konsument till producent vilket i sin tur brukar innebära att spelet är på väg att dö en aning om det inte kommer någon uppdatering till spelet som öppnar till fler och andra möjligheter, som tex rörliga block. Om man inte tycker man har tid att sätta sig in i spelet själv så finns det fantastiska fortbildningsmöjligheter i klassrummet, det är bara be en av era elever att visa vad spelet är och vilka möjligheter som finns. Det finns massor av filmer kring minecraft på Youtube som man kan titta på för att skapa sig en uppfattning om vad detta är och vad det handlar om.

Jag har använt mig av Minecraft i min undervisning framförallt inom antikens Grekland där eleverna har fått bygga  de ruiner vi hittar i nutida Grekland. Den uppgift som eleverna fick var att de skulle välja ut en ruin i Grekland, bygga den och naturligtvis skriva lite fakta kring den. Detta är bara första steget i spelandet och det är när de byggt upp ruinen som den riktiga styrkan med att använda sig av spel i undervisningen tar vid. När själva ruinen är klar så fick eleverna uppgiften att de skulle bygga upp byggnaden precis som den såg ut när den var klar i verkligheten och detta blir en uppgift de både får samarbeta och resonera kring. Givetvis är det en historisk uppgift men här kommer även andra mål in som gäller Svenska och Teknik. Hur man lägger upp ett liknande tema handlar mycket om vad man vill ha ut av uppgiften och vad man vill att eleverna ska lära sig. Naturligtvis kan man jobba på liknande sätt även i andra ämnen tex religion där de kan bygga kyrkor, moskéer, synagogor och olika asiatiska tempel. Det är bara pedagogens fantasi som sätter begränsningarna och låter man dessutom eleverna göra en film för att förklara sitt bygge så kommer de uppnå mål även inom bilden. Ta gärna med fler lärare och gör ett tema kring spelet där man kan låta eleverna jobba under en längre tid.

Med en editor som tex Minecraft World Editor kan man göra om miljöerna precis som man vill och man kan låta eleverna jobba med klimat exempelvis.

Eftersom spelet är ett så kallat "sandbox" spel så finns det egentligen få begränsningar vilket gör att man kan jobba mycket med de mål inom undervisningen som ger eleverna en chans att använda sig av de faktakunskaper de besitter.

Jag slänger in en länk till ett projekt där de jobbat med minecraft och stadsplanering:

Byggtjänst
Stadsplanering i Minecraft

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar